Gratka dla rowerzystów. Powstaną kolejne ścieżki, dojedziemy niemal w każde miejsce w województwie!

2023-04-22 19:39
Karol Szumny
2023-04-22 19:39

Pętla Berlin-Szczecin-Kołobrzeg, Trasa Doliny Rzeki Płoni czy odcinek Trasy Wału Pomorskiego – między innymi te projekty będą realizowane drugim etapie wdrażania koncepcji Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Koszty planowanych inwestycji przekraczają 430 mln złotych! - Nikt nie jedzie tak szybko jak my, żaden inny region nie realizuje tak spektakularnych inwestycji w infrastrukturę rowerową – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

fot. wzp.pl

Jak czytamy na stronie Urzędu Marszałkowskiego, Pomorze Zachodnie wdraża unikalną w skali kraju i Europy koncepcję budowy sieci tras rowerowych. Jej pierwszy etap to ponad 1100 kilometrów. Obejmuje długodystansowe szlaki: Velo Baltica, Blue Velo, Trasę Pojezierzy Zachodnich, Stary Kolejowy Szlak i Trasę wokół Zalewu Szczecińskiego. Gotowych jest już w sumie 630 km, a w fazie realizacji ponad 250 km! Wiele inwestycji znajduje się na finiszu, więc Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zdecydował o rozpoczęciu wdrażania drugiego etapu, czyli budowie odcinków kolejnych sześciu tras!

- Nikt nie jedzie tak szybko jak my, żaden inny region nie realizuje tak spektakularnych inwestycji w infrastrukturę rowerową – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. – Nasza sieć tras będzie miała docelowo 1500 kilometrów! Planujemy teraz między innymi stworzenie urokliwej Trasy Doliny Rzeki Płoni. Natomiast we współpracy z niemieckimi samorządami chcemy zbudować i promować trasę Berlin-Szczecin-Kołobrzeg, która ma przeogromny potencjał.

Trasa, która połączy stolicę Pomorza Zachodniego, stolicę Niemiec i popularny nadbałtycki kurort, będzie miała formę pętli. Południowa odnoga prowadzić będzie przez Siekierki, Trzcińsko-Zdrój, Myślibórz, Barlinek, Choszczno, Drawsko Pomorskie (wspólny przebieg z Trasą Pojezierzy Zachodnich), a od Złocieńca do Kołobrzegu włączy się w Stary Kolejowy Szlak.

Północna odnoga ma przebiegać przez polsko-niemiecką granicę w okolicach miejscowości Pargowo, a dalej przez Szczecin, Stepnicę, Golczewo, Gryfice, Gościno. Przy czym na odcinku Stepnica - Skrzydłowo k. Rymania wymagała będzie budowy od podstaw.

- To duże wyzwanie inwestycyjne, ale warto je podjąć, bo nowobudowany odcinek obejmie kilka gmin, które są mocno zaangażowane w rozwój infrastruktury rowerowej – wyjaśnia wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego rozwija się dzięki dobrej współpracy z lokalnymi samorządami. Przygotowując kolejne projekty, chcemy docenić te gminy, które już podjęły wysiłek finansowy, które budują drogi rowerowe na swoim terenie. Nowe trasy pozwolą „spiąć” je w większą całość.

Konsultacje z gminami dotyczące poszczególnych tras rozpoczną się w najbliższych dniach. Prawdopodobnie potrwają kilka miesięcy. Zaplanowane zostały również spotkania z niemieckimi samorządowcami. W piątek, 21 kwietnia, w Urzędzie Marszałkowskim wizytę złożyli przedstawiciele gmin i powiatów Brandenburgii.

Budowa trasy Berlin-Szczecin-Kołobrzeg ma być finansowana z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego oraz z programu INTERRREG.

Lista planowanych przez samorząd województwa zadań inwestycyjnych jest długa. Oprócz trasy Berlin - Szczecin - Kołobrzeg mają powstać również:

- Trasa Zwiniętych Torów na odcinku Świdwin - Połczyn-Zdrój - Barwice, Grzmiąca

- Trasa Pałaców i Zamków na odcinku Koszalin - Polanów

- Trasa Doliny Regi i Drawy na odcinku Gryfice - Mrzeżyno

- Trasa Wału Pomorskiego na odcinku Marszewo - Polanów

- Trasa Doliny Rzeki Płoni (z Barlinka do Szczecina).

Koszty wszystkich projektów przewidzianych w II etapie realizacji Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego szacowane są na 434 mln złotych. Powstać ma ponad 300 kilometrów tras. Dzięki planowanymi inwestycjom wspomniana sieć długodystansowych regionalnych szlaków rowerowych będzie liczyła w sumie 1500 km.

Komentarze (10)

Poznaj opinie mieszkańców.

CZYTAJ OPINIE I KOMENTUJ PONIŻEJ

Dodaj komentarz. Pamiętaj! Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!

Steven

odpowiedz
22.04.2023 20:35

A z Gryfic dalej ciężko rowerem nad morze dojechać. Psia mać 🤬

Ahmat bondarenko

odpowiedz
22.04.2023 20:37

Czy na otwarciu będzie obecny poseł z "chotelarz" ?

Olo

odpowiedz
23.04.2023 08:08

A Płoty jak zwykle wydymane,🤫

Lensill

odpowiedz
23.04.2023 10:42

Fajne te trasy rowerowe dla wybrańców na które trzeba autem dohechac z rowerem w bagazniku, a jak całą rodziną to chyba tylko z jakąś lawetą rowerową hahaha żenua i tyle w temacie.

Rowerzysta

odpowiedz
23.04.2023 20:31

W województwie będzie 1500 km tras, a w Płotach nie ma ani 1 metra drogi rowerowej . Tragedia. Brawo samorząd😩🙈😤

Gość

odpowiedz
24.04.2023 21:16

Nie ma m. Stargard szczeciński od kilku lat!

Cyklista

odpowiedz
26.04.2023 15:09

W Gminie Brojce też nie ma ścieżek rowerowych a ruch samochodowy duży z uwagi na pobliską trasę S6 rowerzyści gdzie się da, jeżdżą chodnikami ale to się może niedługo skończyć bo gdy zostanie wybudowany posterunek policji w Brojcacj to brojeccy policjanci chociażby z nudów zaczną wlepiać mandaty rowerzystom jeżdżącym po chodnikach dla pieszych i może w ten sposób Gmina uzbiera pieniędzy na ścieżkę rowerową chociażby w stronę nowopowstającego Parku Rozrywki Hossoland

Rowerem w drodze.

26.04.2023 15:09

W Gminie Brojce jest ścieżka pieszo-rowerowa. Niestety zaczyna się nagle i kończy nagle.

Kazik

odpowiedz
23.04.2023 10:17

Ekologia i co2 . Zielony ład 🤣 . A inni chiny, rosja, palom czym chcą. A tu nie wolno palić węglem i drewnem. I mięsa jeść nie wolno.

Mario

odpowiedz
21.09.2023 10:35

Świdwin też na końcu listy. Nawet nie potrafią wyremontować chodnika do j.Bukowiec, można zęby stracić jadąc lub idąc tamtędy. Urzędnicza porażka.