Te dane mówią wszystko. Gryficki szpital apeluje do pacjentów

2025-07-01 11:13
Karol Szumny
2025-07-01 11:13

Ponad 7500 wizyt nie zostało odwołanych przez pacjentów w minionym roku w gryfickim szpitalu. W pierwszym półroczu bieżącego roku wcale nie jest lepiej. Władze szpitala podkreślają, że nieodwołanie wizyty to nie tylko utracony czas i zasoby, ale również dłuższe kolejki i brak możliwości przyjęcia innych pacjentów.

archiwum SP24

Stracone godziny pracy lekarzy i personelu, rosnące kolejki i ogromne straty finansowe – to konsekwencje nieodwoływanych wizyt lekarskich, z którymi borykają się systemy opieki zdrowotnej, także w Gryficach. Reporter SUPERPORTALU24 sprawdził, jak wygląda to w SPZZOZ MEDICAM.

Jak przekazał nam rzecznik placówki, Łukasz Szyntor, w 2024 roku w gryfickim szpitalu zrealizowano nieco ponad 80 000 porad w poradniach specjalistycznych. Niestety, ponad 7 500 wizyt nie zostało odwołanych przez pacjentów, co oznacza, że osoby te nie pojawiły się w umówionym terminie i nie poinformowały personelu o swojej nieobecności. W pierwszym półroczu 2025 roku odnotowano już niemal 3 900 takich przypadków.

- Brak odwołania wizyty to poważny problem systemowy, który ma wielowymiarowe skutki – podkreśla rzecznik SPZZOZ w Gryficach MEDICAM. – To utracony czas i zasoby, ponieważ lekarze oraz pozostały personel medyczny oczekują na pacjenta, którego nieobecność skutkuje stratą cennego czasu pracy i marnotrawieniem zasobów kadrowych. To brak możliwości przyjęcia innych pacjentów. W tak krótkim czasie trudno zaprosić osobę z listy oczekujących, przez co miejsce pozostaje niewykorzystane – wymienia Łukasz Szyntor.

- To również zaburzenie harmonogramu przyjęć, gdyż niepojawienie się pacjenta destabilizuje pracę poradni i wpływa na płynność realizacji świadczeń, a także wydłużenie kolejek i frustracja pacjentów, bo każda nieodwołana wizyta to potencjalna strata terminu dla kogoś innego. To również straty finansowe, ponieważ za niezrealizowaną wizytę poradnia nie otrzymuje zapłaty, co generuje realne straty dla placówki, oraz ryzyko zdrowotne – nieodwołana wizyta często oznacza przerwaną ciągłość leczenia, co może pogorszyć stan zdrowia pacjenta i wymagać pilnej interwencji w przyszłości – dodaje nasz rozmówca.

Dlatego też władze szpitala apelują do wszystkich pacjentów: „Jeśli nie mogą Państwo pojawić się na umówionej wizycie – prosimy o jej odwołanie z wyprzedzeniem, nawet telefonicznie lub przez osoby trzecie. Dzięki temu ktoś inny będzie mógł skorzystać z porady, a personel lepiej wykorzysta swój czas”.

Z danych NFZ wynika, że w 2024 roku pacjenci w całej Polsce nie odwołali 1 mln 358 tys. wizyt, badań, zaplanowanych zabiegów i operacji. To o ponad 75 tys. więcej niż w 2023 r. Dlatego tak ważne jest, by odpowiedzialnie podchodzić do umawiania wizyt i w razie braku możliwości przyjścia – natychmiast je odwołać. Tylko w ten sposób można ograniczyć marnowanie terminów i umożliwić innym pacjentom szybszy dostęp do opieki medycznej.

Komentarze (0)

Poznaj opinie mieszkańców.

CZYTAJ OPINIE I KOMENTUJ PONIŻEJ

Dodaj komentarz. Pamiętaj! Szanujmy się, hejtowanie jest karalne!